четвъртък, 18 юли 2013 г.


За едно от разрешителните за заведения (издавано от БАБХ)

Както знаете, един от проблемите пред бизнеса са честопроменящите се правила и изисквания. Вижте как...
 
Малкият бизнес е особено чувствителен към процедурите и правилата, тъй като се предполага, че той няма ресурс за наемане на т.н. външни специалисти, които да свършат работата вместо Управителя и поне още един човек, както стават нещата с придобиване на изискваните по закон разрешителни за функциониране на едно заведение. Разрешителните се изискват и в двата случая: при стартиране на бизнес със заведение и при смяна на юридическото лице, което стопанисва обекта. Не може да наемете или закупите заведение и да работите с разрешителните на друго юридическо лице. Незаконно е и подлежите на санкции.

Ако имате базовото разрешително – разрешително от съответната община за помещението в съответствие с неговото предназначение – супер! Втората стъпка е да извадите удостоверението за регистрация на заведение за обществено хранене от Областната агенция по безопасност на храните (БАБХ). Това разрешително е задължително за всички заведения, дори тези, които предлагат само напитки като кафе-аперитивите или кафе-баровете.



Таксата в БАБХ за регистрация и пререгистрация остава непроменена, в размер на 34,00 лева. Новото в работата на тази Агенция е, че вече не заплащате таксата за регистрация на служителката в БАБХ, която приема заявлението за регистрация, а ще трябва да ги преведете чрез клон на Инвестбанк – банката, събираща такси на държавната администрация. Няма да ви приемат документите без копие от платежното от банката. Гишето на банката се намира на входа на сградата от вътрешната страна като за тази разходка ще ви вземат такса 2,50 лева. Ето как в процедурата се прибавя още една точка, и още една бележка за финансов разход - за вас.

Промяната в Закон за храните, и по специално скъсяване на времето за издаване на разрешителното е добра стъпка в правилната посока. Законоустановеният срок преди беше 52 дни, което на езика на бизнеса означава два месеца заплащане на разходи без възможност за реализиране на приходи. За да извършва заведението търговска дейност е необходимо касов апарат, който се регистрира в съответната Община с придружаващ пакет документи, включително удостоверението от БАБХ. Промените в чл.12, ал. 9 от Закона за храните ни казва, че в рамките на 10 дни от подаване на заявлението се извършва проверка от инспектори на БАБХ, а срокът за регистриране на обекта и издаване на удостоверението за регистрация е в 15 дневен срок след извършената проверка т.е. така максималният срок се скъсява до 25 дни. Практиката обаче показва друго: заявление, подадено на 11 юни с извършена проверка на 13 юни (Браво!), към 18 юли удостоверение не е издадено или това прави нарушение на закона с цели 20 дни!, като са изминали 37 дни от подаване на заявлението. Сега ни остава само едно: да се надяваме то да стане в рамките на стария законоустановен срок. Защо са ни нужни закони и правила, като си ги правим нещата както и когато може?

А ако решите да подадете сигнал за оплакване на телефона, рекламиран в сайта на Агенцията по храните като телефон за сигнали и оплаквания, от там ще ви отговорят, че удостоверенията не зависят от тях и че те са само телефонен център.

Една препоръка от мен: планирайте нещата с оглед на реалния срок и ситуация.

неделя, 7 юли 2013 г.

Какво работи Управителят?



Навярно всички сте подали в ситуацията, в която някога сте попитали някого „Какво работите?” и отговорът е бил –„Управител”.

В структурата на българската икономика средните и малки фирми съставляват 98,6% от всички предприятия. Много, нали? В тази статистика, за разлика от много други, не сме изключение, МСП представляват около 99 % и от дружествата в Eвропейския Съюз. Ето защо да са ви отговорили по този начин е много вероятно.

Какво всъщност работи Управителят? Разберете в този материал.
При малките и средни предприятия, и най-вече тези с персонал под 100 човека, най-срещаната конфигурация е търговецът при ЕТ или собственика на капитала на дружеството да се занимава с управлението на бизнеса, т.е. да е и Управител. Разбира се, би могло и да има назначен професионален мениджър. Общоразпространеното мнение е, че Управителите са шефове, а шефовете не правят (работят) нищо.



Функциите, които изпълнява Управителя в ежедневната си работа са много и различни. Основните са в следните три направления:
1.      Управлява основната дейност на фирмата
2.      Управлява работните процеси
3.      Управлява хората



Други функции, изпълнявани от Управителя са:

-       Насочва в каква посока да върви компанията
-       Получава и обработва информация
-       Поставя задачи и срокове
-       Изграждат екипи
-       Разпределя ресурси
-       Заседава
-       (Де)Мотивира служителите
-       Взема решения
-       Назначава, наказва, освобождава персонал
-       Организира бизнес процеси
-       Координира работата на отделите или отделните служители
-       Делегира права и задава правомощия за вземане на определени решения
-       Издава заповеди и дава нареждания
-       Разпорежда се с активите на компанията
-       Борави с документи и подписва договори
-       Идентифицира възникнали проблеми и ги решава
-       Обучава и мотивира своите служители
-       Волно или неволно гради корпоративната култура в организацията
-       Общува с контрагенти (клиенти, доставчици, партньори)
-       Структурира дейностите във фирмата
-       Преговаря и договаря
-       Чертае планове и прави прогнози
-       Контролира дейности и екипи
-       Следи за изпълнението на поставените задачи
-       Представлява компанията и т.н.

От посоченото по-горе, става ясно, че работата на Управителя е отговорна, натоварваща, динамична ..., но в никакъв случай не може да се нарече скучна.