вторник, 24 септември 2013 г.

За категоризацията и прекатегоризацията

Само човек, който не се е сблъсквал с работата на администрацията в България, не знае колко милиони нервни клетки човек може да загуби само при една среща с такъв служител от т. н. държавна администрация...

Отдел категоризация на Общинско предприятие Туристическо обслужванена Столична община е мястото, където се извършва категоризацията на търговски обекти – заведения, ресторанти, мотели, хотели, а също така и прекатегоризацията на тези обекти. Последното се налага да се направи, когато се сменя юридическото лице, което стопанисва обекта.

Подаването на документи отнема цели 3 посещения. Ако четете този материал ще си спестите две от тях. Не че при първото си посещение не носих всички изисквани документи, просто нямах късмет.  Отидох около 14 часа в сряда, което се оказа извън работното време с граждани на отдела. Работното им време пробуди у мен чувство на безсилна революция:

Понеделник – 9:00-12:00 часа и 13:00 -15:00  часа
Вторник - 9:00 -12:00  часа и 13:00 -15:00  часа
Сряда - 9:00 -12:00  часа
Четвъртък - 9:00 -12:00  часа и 13:00 -15:00  часа
Петък- 9:00 -12:00  часа

Повече информация за работното време на тази структура и контакти ще намерите тук: http://info-sofia.bg/bg/contacts-bg.html



На първото си посещение имах удоволствието да получа специално отношение - служителката там беше толкова любезна, като ми обясни с доста груб тон, че специално заради мен са затворили вратата! Опитах се да възразя, но нямаше никакъв смисъл. При така създалото се напрежение, не успях да изкопча почти никаква информация. Въпросът ми: може ли да потвърдите дали разполагам с всичко необходимо? беше прекъснат още на може ли да...с лаконичното не. Това, че ми е необходим фирмения печат, иначе документите няма да бъдат разгледани, ми казаха на второто посещение. Аз обаче не се отказах и успях да задам цял втория си въпрос: може ли да изпратя документите по електронен път?, на което получих отговор точно копие на предходното не. Второто си посещение планирах в рамките на работното време, когато платих таксата (150 лв.) и успях на подам документите. Целта на третото посещение беше да поставя печат на всички попълнени формуляри, нищо че на всички копия предварително надлежно бях поставила мокър печат с текст вярно с оригинала - все пак това не е първото ми подаване на документи за категоризация.
 
 

Почитател съм на поговорката, че човек се учи цял живот, но в България се учи всеки път, при всяка среща с държавната администрация, няма никаква повторяемост и поради това прогнозируемост. Това е, което плаши инвеститорите толкова много и представлява фактор при вземане на решение за инвестиране в която и да е държава.
Силно се надявам да свърша тази елементарна процедура с четири посещения, последното - за да върна старата категорийна символика и да взема новата. Това обаче ще стане след около 2 месеца. Надявам се също така да няма възражения по подадените документи от Комисията по категоризация, защото в противен случай процедурата ще отнеме още време, и още много нервни клетки ще загинат.

 
ПРОЦЕДУРА: Прекатегоризация на търговски обект

Възможно време: 1 час.
Да се подготвят документите, да се сканират и да се изпратят по имейла. Таксата да се плати по банков път.

 
Реално (загубено) време: 10 часа.
Много излишни посещения, ненужно време за обработка на документи.
 
 
Интернет адресът на Общинско предприятие Туристическо обслужване е: http://info-sofia.bg